Hoe stel je jouw google mijn bedrijf in!

Wil je geholpen worden met het instellen van jou Google Bedrijf? Door drukte biedt Google zelf geen hulp aan. Echter is in Nederland Klantvast een van de meest ervaren partij op het gebied van Google bedrijfsprofiel inrichten en optimalisatie.

Google Mijn Bedrijf is een kernelement van lokale SEO , dus het is belangrijk om op dit punt te benadrukken hoe cruciaal het is dat uw vermeldingsgegevens nauwkeurig en up-to-date worden gehouden.

Onderzoek wijst uit dat 50% van de consumenten een winkel of bedrijf bezoekt op de dag dat ze een lokale zoekopdracht uitvoeren, zoals ‘stomerijen bij mij in de buurt’, en dat 80% van de consumenten het vertrouwen in lokale bedrijven verliest als ze onjuiste of inconsistente contactgegevens of zakelijke namen online, dus u wilt dat u uw NAP (naam, adres en telefoonnummer) consistent houdt voor al uw vermeldingen, niet alleen voor GMB.

Het opzetten van uw Google Mijn Bedrijf-profiel is een cruciaal onderdeel van lokale SEO. Doe het de eerste keer goed met de volgende gids.

Hoewel er veel manieren zijn om de GMB-prestaties te controleren en te verbeteren , moet u om te beginnen uw basisprofiel instellen, vrij van de toeters en bellen die later komen.

1. Stel een nieuw Google-account in

Als u een Google-service wilt gebruiken, of het nu Gmail, Google Foto’s, Google Documenten of Google Mijn Bedrijf is, moet u een Google-account hebben… zo is het nu eenmaal. Gelukkig is het gratis om er een te krijgen, en bedrijven hoeven alleen maar hierheen te gaan en op de knop “Een bedrijf beheren” te klikken.

Als je een nieuw Gmail-adres wilt maken, mag je gebruikersnaam alleen letters, cijfers en punten bevatten, of je kunt ervoor kiezen om in te loggen met een bestaand persoonlijk of zakelijk e-mailadres. Gebruik een e-mailadres waar je direct toegang toe hebt, omdat je wordt gevraagd om in te loggen en een beveiligingscode op te halen.

Nadat u is gevraagd om een ​​telefoonnummer, geboortedatum en geslacht op te geven (en akkoord te gaan met de alomtegenwoordige voorwaarden), kunt u nu beginnen met het uitbouwen van uw bedrijfsprofiel en opgemerkt worden!

2. Ga naar google.com/business

Dit gebied is uw Google Mijn Bedrijf-gateway . Je komt er regelmatig op terug, dus neem de tijd om het als bladwijzer op te slaan en klik op ‘Nu beheren’ als je klaar bent.

3. Voer uw bedrijfsnaam in

Als u dezelfde naam heeft als een ander bedrijf in uw regio, ziet u dat de functie voor automatisch aanvullen die bedrijven voor u voorstelt. Zo kunt u zien of uw bedrijfsvermelding al bestaat (om onbedoelde duplicatie te voorkomen) en een nieuw GMB-profiel toevoegen aan een bestaand bedrijf als u net een nieuwe locatie heeft geopend.

4. Wat te doen als uw bedrijf al is geclaimd?

Klik op de knop “Toegang aanvragen” en verzend het formulier zo gedetailleerd mogelijk. U ontvangt een bevestigingsmail van het verzoek en Google neemt contact op met het e-mailadres dat momenteel aan het bedrijf is gekoppeld.

Helaas is het dan 7 dagen afwachten voordat je contact kunt opnemen met Google Business Support.

Als u gedurende deze tijd een bevestiging ontvangt dat het accounteigendom aan u is overgedragen, dan is dat geweldig!

Als je een e-mail ontvangt waarin staat dat je het eigendom is ontzegd, kun je het beste een vraag stellen aan de GMB Help Community en advies krijgen van een van hun vrijwilligers.

5. Voer het adres van de bedrijfslocatie in

(Alleen als dit is waar uw bedrijf persoonlijke interacties met klanten aangaat).

Als u een servicegebiedbedrijf bent dat goederen en diensten aan uw klanten levert, moet u het vakje onderaan dit formulier aanvinken. SAB’s hebben hier twee opties:

  • Als u klanten kunt ontvangen op uw bedrijfsadres, vul dan hier uw adres in, vink het vakje aan en klik op ‘Volgende’.
  • Als u niet alle lokalen waar klanten u kunt bezoeken, laat het adresveld leeg, vinkt u het vakje en vink het hebben ‘mijn adres te verbergen (het is niet een winkel)’ dat wordt weergegeven hieronder.

Alle bedrijven die goederen en diensten rechtstreeks aan hun klanten leveren, hebben de mogelijkheid om in de volgende stap een servicegebied op te geven .

6. Specificeer servicegebieden (alleen Service Area Businesses).

Voordat u uw bedrijfscategorie kunt kiezen , moet u de gebieden specificeren die u bedient, zodat Google uw bedrijf nauwkeurig kan weergeven voor zoekopdrachten in die gebieden, zelfs zonder fysiek adres. Voer een of meer regio’s, steden of postcodes in die uw bedrijf bedient.

Nb Op het moment van schrijven is Google Mijn Bedrijf de optie ‘Afstand rond uw bedrijfslocatie’ aan het uitfaseren en heeft aangegeven dat deze zullen worden vervangen. We raden u daarom aan van deze optie af te zien en in plaats daarvan regio’s, steden of postcodes op te geven. Sommige bedrijven merken ook dat ze gedwongen worden om een ​​fysiek adres op te geven als een methode om spam te bestrijden.

7. Kies uw bedrijfscategorie.

Dit is een zeer belangrijk veld dat niet alleen een grote invloed heeft op het soort zoektermen waarvoor u in Google verschijnt, maar ook op uw Google Mijn Bedrijf-profiel. Het is ook de moeite waard om te testen wanneer u uw Google-bedrijfsvermelding komt bijwerken.

Hoewel u dit later kunt aanpassen (wat opnieuw moet worden geverifieerd – hierover later meer), raden we u aan concurrenten te onderzoeken en een volledige lijst door te nemen om de meest nauwkeurige categorie voor uw bedrijf te vinden.

Nb Sommige Google Mijn Bedrijf-functies zijn categoriespecifiek. Hotelvermeldingen tonen bijvoorbeeld klasseclassificaties en vermelden alle aangeboden voorzieningen . Voedsel- en drankbedrijven kunnen ook URL’s toevoegen aan hun vermelding voor online bestellingen, reserveringen en hun menu, en ze kunnen zelfs menu-items rechtstreeks toevoegen aan GMB . Diensten- en gezondheids- en schoonheidsbedrijven kunnen mogelijk een boekingsknop aan hun vermelding toevoegen.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de verfijning die Google ontwikkelt voor GMB, dus het is de moeite waard om op de hoogte te blijven van nieuwe toevoegingen aan Google Mijn Bedrijf.

8. Voeg een telefoonnummer en website-URL toe.

Geen van beide is verplicht, maar wordt sterk aanbevolen als u wilt profiteren van GMB-functionaliteiten zoals call-tracking. Als u dit ooit moet wijzigen wanneer u uw Google-bedrijfsvermelding bijwerkt, zorg er dan voor dat u deze wijzigingen ook aanbrengt in alle andere bedrijfsvermeldingen.

Als u nog geen website heeft, geeft Google u zelfs de mogelijkheid om een ​​nieuwe ‘Google-website’ te maken op basis van de door u verstrekte informatie. Maar zoals we eerder hebben laten zien, zijn er tal van redenen waarom lokale bedrijven hun eigen unieke websites nodig hebben .

9. Voltooi uw Google Mijn Bedrijf-verificatie.

Google moet natuurlijk kunnen bewijzen dat uw bedrijf is waar u zegt dat het is, en voor geheel nieuwe GMB-profielen heeft u drie opties om uw Google Mijn Bedrijf-verificatie te voltooien :

  1. Ansichtkaart verificatie. Dit is het meest gebruikte verificatieproces en is beschikbaar voor alle bedrijven . Met dit proces wordt een verificatiebriefkaart verzonden naar het adres dat u eerder hebt ingevoerd (deze zou u binnen vijf dagen moeten bereiken). Na ontvangst kunt u de code in uw GMB-account invoeren om het bedrijf te verifiëren. Als uw code niet wordt weergegeven, kunt u in GMB op de banner ‘Nog een code aanvragen’ bovenaan het scherm klikken.
  2. Telefonische verificatie. Sommige bedrijven hebben de mogelijkheid om hun vermelding telefonisch te verifiëren. U weet dat u in aanmerking komt als u de optie ‘Telefonisch verifiëren’ aan het begin van het verificatieproces ziet. Als u dit proces gebruikt, ontvangt u een automatisch bericht met een verificatiecode die u vervolgens moet invoeren in GMB.
  3. Email verificatie. Net als telefonische verificatie is dit alleen beschikbaar voor sommige bedrijven, en u weet dat u ervoor in aanmerking komt als u de optie ‘Verifiëren per e-mail’ ziet. Met dit eenvoudige proces ontvangt u een verificatiecode in de inbox van het Google-account dat is gekoppeld aan de GMB-vermelding en voert u deze in tijdens de verificatiefase. Zorg ervoor dat u toegang heeft tot deze inbox voordat u doorgaat met deze optie.

De twee andere opties zijn directe verificatie , die alleen beschikbaar is als u de website van uw bedrijf al heeft geverifieerd met Google Search Console, en bulkverificatie voor bedrijven die tien of meer locaties beheren. U kunt meer informatie over beide opties te lezen hier .

Wat is het volgende?

Zodra u een officieel geverifieerde vermelding heeft, is het tijd om uw Google Mijn Bedrijf te optimaliseren !

Nu kan je:

  • Voeg foto’s en video’s toe aan uw vermelding
  • Schrijf en optimaliseer een pakkende bedrijfsbeschrijving
  • Gebruik Google Mijn Bedrijf Q&A’s om uw doelgroep te begrijpen
  • Maak Google Mijn Bedrijf-berichten om aanbiedingen en promoties onder de aandacht te brengen
  • Voeg dienst menu’s en product collecties
  • Moedig uw meest loyale klanten aan om u te ‘volgen’ op Google Maps
  • Begin met het aanvragen van Google-reviews
  • Gebruik de Google Mijn Bedrijf-app om:
    • Werk uw openingstijden, locatie, contactgegevens en beschrijving bij
    • Statussen en foto’s posten
    • Zoekinzichten bekijken
  • Duik in en maak gebruik van Google Mijn Bedrijf Insights om dingen te leren zoals:
    • Hoeveel mensen bezoeken uw website
    • Hoeveel mensen hebben naar een routebeschrijving gezocht
    • Hoeveel mensen hebben je gebeld
    • Hoeveel mensen hebben foto’s van uw bedrijf bekeken
  • Kijk of Pointy van Google iets voor jou is

Bekijk onze Google My Business Insights-studie om de GMB-prestaties van uw bedrijf te vergelijken met die van anderen in uw branche .

Geef uw lokale marketing een boost met Google my business hulp

Het opzetten van uw Google Mijn Bedrijf-profiel is nog maar het begin van uw lokale marketingtraject . Er is veel concurrentie, ongeacht hoe niche uw bedrijf is, dus het is van cruciaal belang dat u de lokale SEO-tools bij de hand heeft om u te helpen uw lokale zoekaanwezigheid te begrijpen.

Dat geldt zowel voor uw website als voor uw Google Mijn Bedrijf-vermelding (onthoud dat het Local Pack boven organische zoekresultaten voor lokale zoekopdrachten wordt weergegeven en alleen uit GMB-vermeldingen bestaat), dus u wilt een toolset waarmee u een overzicht krijgt van hoe beiden presteren.


Zodra u een officieel geverifieerde vermelding heeft, is het tijd om uw Google Mijn Bedrijf te optimaliseren!

Nu kan je:

  • Voeg foto’s en video’s toe aan uw vermelding
  • Schrijf en optimaliseer een pakkende bedrijfsbeschrijving
  • Gebruik Google Mijn Bedrijf Q&A’s om uw doelgroep te begrijpen
  • Maak Google Mijn Bedrijf-berichten om aanbiedingen en promoties onder de aandacht te brengen
  • Servicemenu’s en productcollecties toevoegen
  • Moedig uw meest loyale klanten aan om u te ‘volgen’ op Google Maps
  • Begin met het aanvragen van Google-reviews
  • Gebruik de Google Mijn Bedrijf-app om:
  • Werk uw openingstijden, locatie, contactgegevens en beschrijving bij
  • Statussen en foto’s posten
  • Zoekinzichten bekijken
  • Duik in en maak gebruik van Google Mijn Bedrijf Insights om dingen te leren zoals:
  • Hoeveel mensen bezoeken uw website
  • Hoeveel mensen hebben naar een routebeschrijving gezocht
  • Hoeveel mensen hebben je gebeld
  • Hoeveel mensen hebben foto’s van uw bedrijf bekeken
  • Kijk of Pointy van Google iets voor jou is
  • Bekijk onze Google My Business Insights-studie om de GMB-prestaties van uw bedrijf te vergelijken met die van anderen in uw branche.