Heeft de inhoud in Google Q&A invloed op de ranking?

Heeft Google Q&A invloed op de ranking?

Dit is een vraag die ons af en toe wordt gesteld. “Helpt het hebben van zoekwoorden met veel vragen en antwoorden op uw Google Mijn Bedrijf-vermelding de ranking?” We zien vaak dat de Q&A-functie wordt gebruikt bij vermeldingen met een hoge ranking. Deze  advocaat scoort bijvoorbeeld goed voor echtscheidingszoekwoorden. Hij heeft 5 Q&A’s op zijn lijst en de aanbevolen in zijn Knowledge Panel bevat het woord ‘echtscheiding’. Zou dit oorzaak en gevolg kunnen zijn? Of is het gewoon het feit dat hooggeplaatste lijsten doorgaans degenen zijn die de dingen goed doen en dat hij goed scoort omdat hij zich bezighoudt met andere lokale SEO-tactieken? Aangezien bekend is dat de inhoud in sommige delen van Google Mijn Bedrijf van invloed is op de rangschikking (bijv. beoordelingen), hebben we besloten om te testen of de inhoud in de Q&A-sectie van GMB hetzelfde effect heeft.

Wat we gedaan hebben

Voor deze test kozen we een vermelding voor een paralegal Aan de vermelding was geen website gekoppeld en er zijn tijdens de test geen andere wijzigingen aan de vermelding aangebracht.

We hebben twee verschillende vragen en antwoorden toegevoegd die zijn gericht op twee verschillende zoekwoorden: ‘paralegal Milton’ en ‘paralegal verhuurder en huurder’.

De eerste vraag was “Biedt u juridische diensten aan in Milton” die door het bedrijf werd gesteld en beantwoord.

De tweede vraag was ‘wat is het belangrijkste expertisegebied van uw bedrijf’, gesteld door een Local Guide en beantwoord (met trefwoorden) door het bedrijf.

De resultaten

We hebben de Maps-ranglijst de komende maanden gevolgd met behulp van de trackergrafiek van Bright Local en kregen dezelfde resultaten voor beide zoekwoorden. Het toevoegen van trefwoorden aan de Q&A-sectie van GMB had geen invloed op de ranking. U kunt in de onderstaande tracker-grafieken zien dat er geen stijging in de positie was nadat we de zoekwoorden hadden toegevoegd. 

Google Q&A doet er nog steeds toe

We hebben dit bij verschillende andere bedrijven getest en hetzelfde resultaat gevonden. Ook al heeft de Q&A-sectie van het Knowledge Panel geen invloed op de ranking, het is nog steeds een waardevolle sectie die moet worden geoptimaliseerd. Zoals met de meeste gebieden binnen GMB, is het een geweldig conversiepunt. Het is een plek voor het bedrijf en de gebruikers om met elkaar in contact te komen en voor het bedrijf om te laten zien waarom ze beter zijn dan de concurrentie.