Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk voor uw bedrijf?
Google Mijn Bedrijf (GMB, voorheen bekend als Google Places for Business) biedt bedrijven een fantastische mogelijkheid om in de zoekresultaten van Google te verschijnen, maar het beste van het maken van een Google Mijn Bedrijf-vermelding is dat het gratis is!
Wat is een Google Mijn Bedrijf-pagina?
Google Mijn Bedrijf biedt u de mogelijkheid om uw bedrijfslocatie op Google Maps en lokale zoekresultaten te vermelden.
U kunt belangrijke informatie over uw bedrijf weergeven, zoals de openings-/sluitingstijden, contactgegevens of een link naar uw website. Meer recent heeft Google ook een nieuwe functie uitgebracht waarmee je een link naar artikelen of opkomende evenementen kunt plaatsen. Daarover later meer.
De vermelding is gratis, maar moet door alle bedrijven als een noodzaak worden beschouwd. Als uw bedrijf een online bedrijf is en u geen fysieke winkel heeft, kunt u toch overwegen om een Google Mijn Bedrijf-pagina te hebben.
Verbeter de lokale zichtbaarheid van uw bedrijf
Het opzetten van uw Google Mijn Bedrijf-vermelding is een van de eenvoudigste en meest effectieve manieren om uw bedrijf online vindbaar te maken. Steeds meer zoekopdrachten worden geografisch specifiek en de algoritmen van Google zijn ontwikkeld om rekening te houden met de intentie van de gebruiker .
Je hebt waarschijnlijk ooit een Google-zoekopdracht gedaan, zoals ‘eetgelegenheden bij mij in de buurt’. Als dat zo is, zul je merken dat Google een lijst met drie locaties teruggeeft waar je kunt eten op basis van je huidige locatie. De drie bedrijven die naar aanleiding van uw zoekopdracht zijn weergegeven, hebben een GMB-pagina en zijn een stap dichter bij het aantrekken van u als klant.
Als deze eetgelegenheden geen GMB-pagina hadden, zouden ze niet zijn weergegeven. Denk hier eens over na in de context van uw bedrijf, welk product of dienst u ook verkoopt. Hoe kunnen lokale zoekopdrachten uw bedrijf ten goede komen en wat zou u zonder een zoekopdracht kunnen missen?
Aangezien Google regelmatig wijzigingen aanbrengt in zijn algoritmen, moet u een Google Mijn Bedrijf-vermelding hebben en deze regelmatig optimaliseren als u gevonden wilt worden in lokale zoekresultaten.
Hoe u uw Google Mijn Bedrijf-pagina kunt optimaliseren
Nadat u een GMB-pagina voor uw bedrijf heeft opgezet en geclaimd, is de volgende stap om ervoor te zorgen dat deze is geoptimaliseerd en dat u alle belangrijke informatie heeft ingevuld. U moet ernaar streven om zoveel mogelijk informatie op uw GMB-vermelding op te nemen.
Wanneer mensen hun zoekopdracht hebben uitgevoerd en uw bedrijf hebben gevonden in de zoekresultaten, is de volgende stap om op uw bedrijf te klikken voor meer informatie, zoals contactgegevens en een routebeschrijving.
De manier waarop mensen zoeken verandert en informatie moet direct toegankelijk zijn. Als u geen nauwkeurig bedrijfsadres heeft ingesteld, zal het voor mensen niet gemakkelijk zijn om u fysiek te vinden. Als uw bedrijf niet gemakkelijk te vinden is, gaan mensen ergens heen. Zo simpel is het.
Dit is de online omgeving waarin bedrijven nu moeten concurreren, dus zorg ervoor dat uw bedrijf profiteert van de manier waarop mensen online zoeken en laat het uw vermogen om nieuwe klanten aan te trekken niet belemmeren.
Zorg dat je beschrijving goed is
Neem de tijd om een goede beschrijving te schrijven die u aan uw vermelding kunt toevoegen en probeer deze zo lokaal mogelijk te maken, zodat deze relevanter is voor de gebruiker. De beschrijving wordt gebruikt als een overzicht van wat uw bedrijf doet en zoekwoorden die betrekking hebben op uw bedrijf kunnen hier worden gebruikt. Uw GMB-beschrijving kan maximaal 750 tekens lang zijn, maar het is de moeite waard om de meest relevante informatie in de eerste paar zinnen te krijgen. Probeer 2-3 zoekwoorden op te nemen die uw bedrijf het beste beschrijven.
Berichten toevoegen aan uw Google Mijn Bedrijf
U kunt nu meer interesse wekken door berichten toe te voegen aan uw GMB-profiel. De inhoud wordt weergegeven in Google Zoeken en op kaartresultaten.
Om een bericht toe te voegen hoef je alleen maar naar je GMB-account te gaan en een nieuw bericht aan te maken. Je kunt een afbeelding uploaden, maximaal 300 woorden tekst of een evenementtitel schrijven, inclusief de start-/einddatum.
Er is dan een optie om een call-to-action toe te voegen met een verscheidenheid aan knopkeuzes, waaronder ‘Meer informatie’, ‘Reserveren’, ‘Aanmelden’, ‘Kopen’ en ‘Aanbieding ontvangen’.
De post-optie geeft je een grote flexibiliteit om evenementen te promoten, je inhoud te delen en je producten of diensten te promoten, waarbij je benadrukt wanneer je speciale aanbiedingen hebt. Het bericht gaat 7 dagen mee voordat je het moet vervangen door een nieuw bericht. Google stuurt u een herinnering om dit te doen.
De schermafbeelding van de Innovation Visual GMB-pagina hier laat zien hoe we de post-functie hebben gebruikt om ons Google Retail & Shopping Livestream-evenement te promoten. Zoals je kunt zien wordt er een duidelijke datum en tijd getoond, naast een duidelijke call-to-action om ‘Aanmelden’.
Als je Google Mijn Bedrijf hebt ingesteld, maar de functie voor berichten nog niet hebt gebruikt, weet je hopelijk nu genoeg om het eens te proberen.
Vergeet niet je berichten in de gaten te houden, want het lijkt erop dat Google-berichten na zeven dagen na het plaatsen ervan verlopen, wat betekent dat je ze wekelijks moet bijwerken. Evenementen kunnen langer worden vermeld en verlopen automatisch op de dag van het evenement, wat handig is.
Voeg maximaal 10 foto’s of video’s toe aan GMB-berichten
Vanaf februari 2020 kun je nu maximaal 10 foto’s of video’s toevoegen aan Google-berichten. Dit betekent dat je nog meer kunt doen om je berichten naar een hoger niveau te tillen en je te onderscheiden van de concurrentie. Afbeeldingen en video’s kunnen helpen een verhaal te vertellen en de mogelijkheid om meerdere afbeeldingen toe te voegen, zal zeker ten goede komen aan e-commercebedrijven, omdat het u zal helpen meerdere afbeeldingen van producten toe te voegen.
Regelmatig afbeeldingen toevoegen
Je hebt misschien kernafbeeldingen toegevoegd, zoals het exterieur/interieur van je bedrijf, je logo en je team, maar daar moet je niet mee stoppen. Plaats zoveel mogelijk afbeeldingen. Hiermee laat u Google zien dat u actief bent en krijgt u een voorkeur als het erom gaat u hoger in kaart- of lokale zoekresultaten weer te geven.
Verzamel beoordelingen
Als u hoger wilt scoren in de zoekresultaten en kaartresultaten, verzamel dan beoordelingen. Recensies fungeren als echte signalen van wat mensen daadwerkelijk van een bedrijf denken en zijn een sleutelfactor als het gaat om het rangschikken in lokale zoekresultaten. Niet alleen dit, ze fungeren ook als sociaal bewijs voor uw potentiële klanten en helpen hen een beslissing te nemen om al dan niet zaken met u te doen. De beste manier om beoordelingen te verzamelen, is door ernaar te vragen. Zoek klanten waarvan u weet dat ze tevreden zijn met uw product of dienst. Om het verzamelen van beoordelingen gemakkelijker te maken, stelt u een e-mailsjabloon in, maar zorg ervoor dat u deze waar mogelijk personaliseert voordat u deze verzendt!
Reageren op beoordelingen
Of het nu goed of slecht is (en vooral slecht) – zorg ervoor dat u op alle beoordelingen reageert, zodat uw klant weet dat u hen en hun ervaring met uw bedrijf serieus neemt. Dit zal ook andere klanten helpen vertrouwen in u als merk op te bouwen. Erken en bedank klanten die een goede recensie achterlaten, omdat het een mate van betrokkenheid toont in de fase na de aankoop.
Ten slotte kunt u uw beoordelingen gebruiken als een kans om als bedrijf beter te worden; leer wat mensen leuk vinden en wat niet en verbeter dit. Reviews zijn waardevolle gegevens voor een bedrijf.
Mis de voordelen van Google Mijn Bedrijf niet
Zorg ervoor dat uw bedrijf een actuele en gedetailleerde Google Mijn Bedrijf-pagina heeft. Als je niet de tijd hebt genomen om er een te maken en te optimaliseren, mis je een van de beste gratis manieren om in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Het is ook zeer aanpasbaar en kan indien nodig worden bijgewerkt om de dagelijkse veranderingen weer te geven. Het enige dat nodig is, is tijd en kennis om uw pagina te optimaliseren, dus zorg ervoor dat u het doet. Je zag meteen de voordelen.
Hier is een stapsgewijze handleiding voor het opzetten van een GMB-pagina om u op weg te helpen.
Als u meer wilt weten over Google Mijn Bedrijf en lokale SEO, kunt u contact opnemen met een lid van ons team dat u graag helpt.