Meer verkopen genereren met locatiegebaseerde marketing
Het doel van elke digitale marketingcampagne is om groei te stimuleren, of het nu gaat om verkoop, verkoopleads of merkbekendheid. Voor veel organisaties is het strategisch realiseren van deze groei door middel van gelokaliseerde marketing de sleutel tot succes op de lange termijn.
Voer locatiegebaseerde marketing in.
locatie gebaseerde marketing positionering
Locatiegebaseerde marketing, ook wel geotargeting genoemd, is een strategie die is ontworpen om een publiek binnen een bepaald geografisch gebied te onderscheppen en aan te spreken. Met behulp van een combinatie van locatiegebaseerde gegevens kunnen marketeers gebruikers onderscheppen en betrekken, op alle apparaten, op basis van waar ze zijn en locaties die ze onlangs hebben bezocht.
Aan de slag met locatiegebaseerde marketing
Hoewel locatiegebaseerde marketing gedetailleerd en geavanceerd kan zijn, kan het snel en gemakkelijk aan de slag gaan door te focussen op de drie primaire pijlers: SEO, PPC en sociale media.
Optimaliseer gelokaliseerde SEO. SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en verwijst naar hoe zoekmachines uw website rangschikken op basis van verschillende variabelen. Eenvoudige manieren om uw lokale SEO te verbeteren, zijn onder meer ervoor zorgen dat uw Google Mijn Bedrijf-pagina up-to-date is, tevreden klanten aanmoedigen om u een positieve online recensie te geven en ervoor zorgen dat u lokale zoekwoorden gebruikt op uw website en bedrijfsblog. Met behulp van informatie zoals het IP-adres of de GPS van een mobiele telefoon, rangschikken zoekmachines vermeldingen op basis van geografische nabijheid tot de gebruiker, afhankelijk van de bedrijfscategorie.
Geotargeting met betaalde platforms. Hoewel SEO een langetermijnspel is, stellen PPC (Pay-per-click) en betaalde digitale advertenties merken in staat om nieuwe gebruikers veel sneller te onderscheppen en aan te trekken. Met behulp van platforms zoals Google Ads, DV360 en sociale platforms kunnen marketeers zowel passieve als actieve gebruikers onderscheppen met relevante berichten. Google My Business hulp moedigt alle klanten aan om point-of-sale (POS) en Customer Relationship Management (CRM)-gegevens te gebruiken om gedragsinzichten te ontdekken en hun verzorgingsgebied in kaart te brengen. Door inzicht te krijgen in het gebruikersgedrag en waar uw klanten zich bevinden, kunnen merken snel campagneverspilling minimaliseren. Met geotargeting kunnen merken hun advertentie-inspanningen en dollars alleen richten op klanten binnen een bepaalde straal.
Gebruik locatietags op sociale media. Locatietags zijn een krachtige en effectieve functie die door veel sociale-mediaplatforms wordt gebruikt. Met behulp van een combinatie van mobiele en GPS-gegevens kunnen gebruikers de locatie van hun sociale berichten bepalen. Sociale platforms zoals Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram maken allemaal gebruik van locatietags en goed presterende merken moedigen gebruikers aan om locatietags te gebruiken op alle door gebruikers gegenereerde berichten om merkindrukken en relevantie te vergroten.
Ken je publiek
Het kennen en begrijpen van je publiek is essentieel. Merken moeten begrijpen wie hun publiek is, hoe ze handelen en waar ze zich bevinden. Bij het gebruik van op locatie gebaseerde marketingtactieken moeten merken ook blijven segmenteren op basis van demografische gegevens, psychografische gegevens, interesses en gedrag van het publiek.
Merken moeten alle beschikbare datapunten gebruiken bij het samenstellen en in kaart brengen van hun doelgroepen, zoals het halen van inzichten uit POS-gegevens, CRM-gegevens, Google Analytics en sociale platforms. Deze informatie helpt marketeers bij het opstellen van gebruikerspersonages en beslissingstrajecten die de behoeften en acties van elke gebruikersgroep tijdens het verkoopproces schetsen.
Indien mogelijk moet deze informatie worden aangevuld met kwalitatieve gegevens, verkregen via interviews, enquêtes en focusgroepen, om kwalitatieve hiaten op te vullen.
Ten slotte moeten merken onthouden dat gebruikerspersonages en beslissingstrajecten levende, ademende entiteiten zijn. Marketeers moeten deze informatie voortdurend bijwerken om tegemoet te komen aan veranderingen in het publiek en gedrag.
Topplatforms voor locatiegebaseerde marketing
Hoewel veel platforms geo-targetingfuncties bieden, zijn er een paar die zich hebben onderscheiden als leiders in locatiegebaseerde marketing.
Google en Programmatic Display. Je hebt er misschien nog nooit van gehoord, maar je bent het zeker wel eens tegengekomen. Google en Programmatic Display-platforms gebruiken een combinatie van functies voor geografische targeting. Met behulp van een combinatie van remarketing, radiustargeting en hypertargeting kunnen deze platforms gebruikers targeten op basis van hun webgeschiedenis, geografische locatie en locaties die ze eerder hebben bezocht. Bij effectief gebruik ondersteunen deze platforms alle fasen van het beslissingstraject van een gebruiker (verbetering van de bekendheid, conversieratio en retentie).
Facebook. Facebook-advertenties zijn met name geschikt voor locatiegebaseerde marketing en het targeten van uw doelgroep op basis van alles, van leeftijd, geslacht, interesses en meer. Omdat gebruikers Facebook al deze informatie vrijwillig verstrekken bij het opzetten van hun profiel, is het uiterst eenvoudig om Facebook-advertenties te gebruiken om uw bericht op zeer specifieke doelgroepen te richten. En, net als programmatische weergaveplatforms, kunnen Facebook en Instagram gebruikers targeten op basis van hun huidige en eerdere locaties.
Instagram. Instagram is het toonaangevende platform voor het delen van foto’s, waardoor het een uitstekende tool is voor bedrijven die veel kunnen maken.
Wil je hulp om lokaal beter zichtbaar te zijn?
Wil je hulp om lokaal meer zichtbaar te zijn? Google my business is een schitterende tool die elk bedrijf gratis kan gebruiken. Wil je hier hulp bij? Neem gerust contact met ons op.