Hoe verzamel je goede Google mijn bedrijf reviews?

Google Reviews is voor veel ondernemers onbekend terrein. Te weinig bedrijven zijn vandaag actief bezig met het verzamelen van goede reviews. Deze gedeelde ervaringen zijn meer dan een soort visitekaartje voor je zaak of bedrijf. Ze hebben ook steeds meer invloed op je algemene score online.

`

De resultaten in Google: meer dan enkel SEO 

Om beter te scoren in Google kan je vandaag inzetten op de belangrijkste Googlediensten en SEO. Kwalitatieve Google Reviews worden daarbij steeds belangrijker voor je ranking. Google plaatst de meest relevante content namelijk bovenaan, rekening houdend met een hele resem regeltjes. Maar dan hebben vooral de grote jongens een kans om heel goed te scoren, terwijl lokale zelfstandigen en familiebedrijven geen kans zouden maken.

Onze missie is alle informatie ter wereld ordenen en deze voor iedereen toegankelijk en bruikbaar maken. – Google 

Aan die missie van Google mag je bij uitbreiding ook toevoegen dat zij vandaag vooral het beste antwoord op een vraag willen geven. Anders zouden we onze zoekopdracht via een andere zoekmachine doen, en dat is uiteraard het laatste wat Google wil.

Net om die reden zal de mening van klanten zal steeds vaker de doorslag geven. De basis moet uiteraard wel in orde zijn! Een verouderde website die vandaag niet mobiel vriendelijk is of nooit een nieuw bericht krijgt is per definitie een slecht antwoord in Google. Je kan vandaag nog beter geen eigen website hebben dan een slechte. Maar moet wel je Google My Business pagina in orde zijn.

Dus kan je je de vraag stellen: Is het bedrijf met de beste internet-specialisten altijd het beste antwoord?

Het belang van Google My Business

Een moeilijke oefening voor Google, want het is vooral kwaliteit waar zij naar streven. We zien de rol van een website als ‘commerciĆ«le folder’ of ‘online brochure’ op termijn verdwijnen en vervangen worden door onder andere Google My Business, waar steeds meer mogelijkheden zijn om de standaard-elementen van een website te vervangen. Dit is bijvoorbeeld onze Google My Business pagina aan de rechterkant van onze zoekresultaten:

Een aantal belangrijke elementen van een website komen hier in terug:

1 Foto’s 

Deze kan je zelf veranderen en worden ook automatisch aangepast door foto’s die toegevoegd worden aan reviews. In ons geval worden deze foto’s automatisch aangepast door nieuwsberichten te posten op onze Smart-Blog. Meer info: Een website alleen is niet meer genoeg.

2 Handige linken 

Om direct op een website of de routebeschrijving terecht te komen. Als je via een mobiel toestel zoekt zie je hier ook de ‘Bel’ knop verschijnen om meteen te bellen. Belangrijk om deze informatie dus in orde te hebben. Deze handige knoppen zijn de grootste reden waarom er steeds minder mensen je website bezoeken. 

3 Google Reviews

Hier kan je in ons geval de reviews van onze klanten en deelnemers van opleidingen & seminars terugvinden. Durf vooral de vraag te stellen om een review te schrijven! Een klager zal zijn weg wel vinden om een slechte review achter te laten terwijl een tevreden klant niet snel geneigd is om dat van de daken te schreeuwen. Dit is vooral zo voor de dienstensector. Als je een fysieke winkel hebt of een horeca-zaak, zal Google zelf actief de vraag stellen aangezien zij zien dat een persoon 

4 Contactgegevens

Alle standaard-gegevens zijn hier aanwezig. Belangrijk is dat je ook uitzonderlijke sluitingsdagen kan toevoegen, zodat mensen niet onnodig voor een gesloten deur komen te staan.

5 Vragen stellen

Dit biedt de mogelijkheid om publiekelijk een vraag te stellen als de vraagsteller denkt dat het relevant is voor anderen. Bekijk het als een publiek “contactformulier”.

6 Omschrijving

De mogelijkheid om kort te omschrijven wie je bent en wat je doet.

7 Nieuwsberichten

Deze kan je zelf posten zoals je dat op social media zou doen. Dit werd de vervanger van Google+, die in april offline werd gehaald. Meer info: Google+ stopt definitief: Wat zijn de gevolgen voor uw bedrijf? De kans dat mensen naar je website surfen om daar via de knop “Nieuws” te weten te komen wat je gedaan hebt is zeer klein. Op deze manier bereiken je nieuwsberichten opnieuw een groter publiek. Bij onze Smart-Site & Smart-Blog klanten worden deze nieuwsberichten automatisch gepost.
Zoals je ziet zijn er al heel wat elementen, die we verwachten van een standaard website, verwerkt in Google Mijn Bedrijf. Het lijkt er hoe langer hoe meer op dat Google op deze manier de rol van een “standaard” website naar zich toe zal trekken. Zo kan je als retailer zelfs producten toevoegen aan deze pagina. 
Download dan hier de app voor iPhone of Android. Dan krijg je ook meldingen als iemand een vraag stelt of een review post en je hebt de kans om meteen te reageren.

Verzamel reviews! 

Klanten zullen, uit zichzelf, eerder een slechte review geven dan een goede. Dat geldt voor alle sectoren. Zo zullen bezoekers van een hotel eerder een review nalaten wanneer ze ontevreden zijn, om hun ervaringen te delen. Tevreden klanten zijn minder geneigd om hun ervaringen te delen, net omdat ze tevreden zijn.

Als je niet bezig bent met het verzamelen van goede reviews, dan wacht je op de slechte.

Een slechte review kan je gemiddelde score snel naar beneden halen. Daarom is het beter om in te spelen op je klanten en te zorgen dat ze een goede review achterlaten. Hoe kan je dit doen? Vragen kost niets, probeer tijdens verschillende contactmomenten met je klanten te vragen om een review achter te laten. Als je in de gelegenheid bent om bijvoorbeeld bezoekers of klanten te verleiden tot het achterlaten van feedback

Gebruik de kanalen die je al ter beschikking hebt, nieuwsbrieven, social media en een gesprek met de klant zijn een goed begin. Je kan er zelfs een wedstrijd aan koppelen, bv: de beste review wint een prijs of cadeaubon van de zaak. 
De voorsprong die je vandaag hebt met Google Reviews zal volgend jaar al verdwenen zijn. Maak er gebruik van; verzamel reviews!

Wil je hulp met het verzamelen van reviews? Hier helpen we je graag bij. Neem vrijblijvend contact met Google mijn bedrijf hulp op. Via deze link ga je naar onze aanmeld pagina.