Google heeft vandaag aangekondigd dat de naam van zijn lokale listingplatform, Google My Business (GMB) , verandert in Google Business Profile .
“In de toekomst raden we kleine bedrijven aan hun profielen rechtstreeks op Zoeken of Maps te beheren. Om het simpel te houden, wordt ‘Google My Business’ omgedoopt tot ‘Google Business Profile’”, schreef Matt Madrigal, VP/GM Merchant Shopping, in de officiële aankondiging.
“En in 2022 stoppen we met de Google Mijn Bedrijf-app, zodat meer verkopers kunnen profiteren van de verbeterde ervaring op Zoeken en Maps”, voegde hij eraan toe.
De rebranding-aankondiging kwam ook met een paar nieuwe functies.
Wat betekent dit voor de miljoenen bedrijfseigenaren, merken en marketeers die GMB (nu GBP) gebruiken als onderdeel van hun lokale online aanwezigheid?
Wat is er nieuw aan uw Google-bedrijfsprofiel?
De optie om uw bedrijfsprofielgegevens te bewerken vanuit de zoekfunctie bestaat al enkele maanden, maar nu kunt u de verificatie voltooien of andere problemen met uw bedrijfsprofiel rechtstreeks vanuit de zoekfunctie oplossen.
Om dit te doen, hoeft u alleen maar naar de naam van uw bedrijf te zoeken op Google of in de Google Maps-app en u ziet een optie om uw bedrijfsprofiel te verifiëren of andere problemen met uw profiel op te lossen, zoals een opschorting.
Screenshot van Google Mijn Bedrijf Help, november 2021
Via zoeken of Maps kunnen ook gegevens worden bewerkt die mensen zien wanneer ze naar uw bedrijf zoeken, zoals uw adres, openingstijden, berichten plaatsen, reageren op beoordelingen en meer.
In de komende maanden mogen alle bedrijven die een bedrijfsprofiel op Google maken, hun configuratie rechtstreeks op Google Zoeken en Maps voltooien. U kunt ook zien of uw profiel openbaar zichtbaar is.
Laten we het hebben over enkele van de lokale SEO-voordelen van het gebruik van Google Bedrijfsprofielen en enkele manieren waarop u uw informatie op Google Zoeken en Maps kunt bewerken.
Waarom Google-bedrijfsprofielen gebruiken voor lokale SEO?
Een van de beste lokale SEO-strategieën die elk in aanmerking komend lokaal bedrijf kan gebruiken om hoger op Google te scoren en lokale klanten te krijgen, is het claimen en optimaliseren van hun Google-bedrijfsprofiel.
Het claimen van uw Google-bedrijfsprofiel is echter slechts de eerste stap: u moet uw bedrijfsprofiel optimaliseren, regelmatig controleren en bijwerken met nieuwe informatie.
Het up-to-date houden van uw Google-bedrijfsprofiel is belangrijk voor uw succes. Volgens Ipsos Research , een up-to-date Google-bedrijfsprofiel:
- Heeft 2,7x meer kans om als betrouwbaarder te worden beschouwd.
- Krijgt 7x meer klikken.
- Trekt 70% meer kans op locatiebezoeken.
- Heeft 50% meer kans om tot een aankoop te leiden.
Haal de frustratie uit het afronden van projecten.
Geef uw deadlines over aan deskundige freelancers die elke taak voor elke deadline kunnen afronden – en uw bedrijf op topsnelheid houden.Doe mee met Five
Veel bedrijven realiseren zich ook niet dat Google en andere gebruikers wijzigingen kunnen aanbrengen in hun bedrijfsprofiel, zoals uw adres, openingstijden, foto’s uploaden, recensies en meer.
Het is dus belangrijk dat u regelmatig uw Google Bedrijfsprofiel controleert om er zeker van te zijn dat er geen onjuiste wijzigingen in uw profiel zijn aangebracht.
Volg altijd de richtlijnen van Google
Als je een Google Bedrijfsprofiel hebt, speel je op de speelplaats van Google.
Dat betekent dat u de richtlijnen van Google’s bedrijfsprofiel moet volgen , anders kan uw bedrijfsprofiel worden opgeschort.
Uiteindelijk is uw Google-bedrijfsprofiel een communityprofiel, niet alleen dat van u.
Vrijwel iedereen online kan bijdragen aan uw Google-bedrijfsprofiel en Google stimuleert door gebruikers gegenereerde inhoud, zoals recensies, vragen en antwoorden, updates, foto’s, video’s en meer.
Het is belangrijk dat u ervoor zorgt dat deze inhoud die aan uw profiel kan worden toegevoegd, legitiem is.
Hoe u uw Google-bedrijfsprofiel beheert
Bedrijven met meerdere locaties: beheer uw profielen vanuit de Google Business Profile Manager
Als uw bedrijf meerdere locaties heeft of als u een bureau bent dat meerdere klantlocaties beheert, kunt u uw profielen het beste beheren door in te loggen op het Business Profile Manager-dashboard .
Screenshot van Google Bedrijfsprofiel, november 2021
De Business Profile Manager biedt u de meeste flexibiliteit om meerdere profielen in één dashboard te beheren.
Bedrijven met één locatie: beheer uw Google-bedrijfsprofiel rechtstreeks vanuit de zoekopdracht of de Google Maps-app
Als u een lokaal bedrijf bent met slechts één locatie, is de gemakkelijkste manier om uw Google-bedrijfsprofiel te beheren vanaf de plaats die u waarschijnlijk de hele dag op uw computer open hebt staan: Google Zoeken!
U kunt ook rechtstreeks vanuit de Google Maps-app beheren. Dus hoe beheer je je profiel vanuit Zoeken of Maps?
Wanneer u bent ingelogd met het Gmail-e-mailadres dat u gebruikt om uw Google-bedrijfsprofiel te beheren, kunt u uw bedrijfsnaam in de zoekbalk typen en uw kennisvenster en een bewerkingspaneel voor het Google-bedrijfsprofiel verschijnen:
Screenshot van Google Zoeken, november 2021Screenshot door auteur, november 2021.
Of vanuit Google Zoeken, kunt u ook gewoon de woorden “mijn bedrijf” invoeren en uw bewerkingspaneel en kennispaneel verschijnen (dit werkt niet in de Maps-app):
Screenshot van Google Zoeken, november 2021
Laten we het hebben over enkele dingen die u kunt bewerken vanuit Zoeken en Maps.
Ten eerste kunt u vanuit Zoeken uw bedrijfsinformatie rechtstreeks vanuit uw kennisvenster bewerken door op de link “Uw bedrijfsinformatie bewerken” te klikken:
Screenshot van Google Zoeken, november 2021
Hier kunt u basisinformatie over uw Google-bedrijfsprofiel bewerken.
U kunt informatie over uw bedrijf wijzigen, zoals uw categorie, bedrijfsbeschrijving, openingsdatum, openingstijden en meer:
Screenshot van Google Zoeken, november 2021
Als u de optie Uw klanten bijwerken in uw kennisvenster ziet, kunt u rechtstreeks vanuit Zoeken een updatebericht maken.
Screenshot van Google Zoeken, november 2021
In plaats van alleen te bewerken vanuit uw kennisvenster, kunt u meer wijzigingen aanbrengen in het bewerkingspaneel aan de linkerkant van het scherm.
Wanneer u op Profiel bewerken klikt, krijgt u verschillende opties om te bewerken.
Screenshot van Google Zoeken, november 2021
Hoe u uw Google-bedrijfsprofiel kunt optimaliseren
Vanaf hier kunt u een heleboel informatie bewerken – allemaal vanuit uw Google-zoekscherm!
Bedrijfsinformatie
Wanneer u op het gedeelte Bedrijfsinformatie klikt, kunt u de basisinformatie bewerken, zoals Over, Contact, Lokaliseren, Uren en Meer.Screenshot door auteur, november 2021.
De sectie Meer linkt naar de Business Profile Manager, waar u wordt verbonden met het traditionele dashboard.
Uren
Volgens de Google Consumer Barometer wil 40% van de lokale bedrijven die zoeken naar de openingstijden van lokale bedrijven.
Dat betekent dat u uw uren actueel moet houden , vooral vakantie-uren. Het updaten van je uren is super eenvoudig te wijzigen via Google Zoeken.Screenshot door auteur, november 2021.
Wanneer u uren selecteert, krijgt u de meer gedetailleerde informatie die u kunt bijwerken. U kunt niet alleen uw openingstijden wijzigen (dit moet zijn wanneer uw medewerkers zich in uw bedrijf bevinden), u kunt er ook voor kiezen om:
- Open met hoofduren.
- Open zonder hoofduren.
- Tijdelijk gesloten (laat zien dat uw bedrijf in de toekomst weer open gaat).
- Permanent gesloten (laat zien dat uw bedrijf niet meer bestaat).
U heeft zelfs de mogelijkheid om meer uren toe te voegen .
Afhankelijk van het type bedrijf dat u exploiteert, is dit een geweldige functie om beschikbaar te hebben.
Producten
Als u producten verkoopt in uw winkel of bedrijf, is het toevoegen van producten aan uw Google-bedrijfsprofiel een geweldige manier om te laten zien wat u te verkopen heeft! (Houd er rekening mee dat bedrijven die alleen online zijn GEEN Google-bedrijfsprofielen mogen claimen.)Screenshot door auteur, november 2021.
Het is eenvoudig om producten te vermelden! Klik op de knop Aan de slag en beantwoord de eenvoudige vragen:
- Productnaam.
- Categorie – Als u nog geen categorie heeft ingesteld, kunt u er een maken.
- Prijs of Prijsklasse.
- Productomschrijving.
- Foto.
Nadat u alle informatie heeft ingevoerd, klikt u op Publiceren om het product live te zetten in uw kennisvenster voor Google-bedrijfsprofielen.Screenshot door auteur, november 2021.
Diensten
Services werkt opmerkelijk hetzelfde als Producten, maar is bedoeld voor Service Area Businesses (SAB’s) (zoals landschapsarchitecten, loodgieters, klusjesmannen, dakdekkers, slotenmakers, enz.) of bedrijven die diensten aanbieden aan klanten of cliënten (zoals advocaten, accountants, personal trainers, enz.) .)Screenshot door auteur, november 2021.
Diensten toevoegen is super eenvoudig.
Je ziet je primaire categorie. Als u sommige services nog niet in de lijst ziet staan, kunt u een aangepaste service maken door op de link + Aangepaste service toevoegen te klikken.Screenshot door auteur, november 2021.
Voeg foto’s toe
Lokale zoekers houden ervan om foto’s te zien. Volgens Google krijgen bedrijven met foto’s 42% meer verzoeken om een routebeschrijving.
Wanneer u echte foto’s van uw bedrijf uploadt – zoals uw gebouw, bewegwijzering, producten, diensten, teamleden, activiteiten die uw bedrijf doet (zoals vrijwilligerswerk), enz. – vermenselijkt u uw merk.
Dit soort afbeeldingen helpt zoekers aan te trekken. En u kunt foto’s rechtstreeks uploaden vanuit Google Zoeken en Maps!Screenshot door auteur, november 2021.
Google Bedrijfsprofiel maakt het super eenvoudig om foto’s te uploaden vanuit de zoekfunctie.
Klik op Foto’s toevoegen en sleep een foto van uw computer naar het aangewezen gedeelte of klik op de blauwe knop Foto’s kiezen om te uploaden:Screenshot door auteur, november 2021.
Promoten
Als u een bedrijf heeft, bevindt u zich altijd in de marketing- en promotiemodus!
Klik op de knop Promoot en u krijgt tal van opties om uw bedrijf te promoten met de functies van Google Bedrijfsprofiel.Screenshot door auteur, november 2021.
Hier heeft u verschillende manieren om uw bedrijf op de markt te brengen en te promoten.
Wanneer u Prestaties selecteert, kunt u inzicht krijgen in hoe uw Google-bedrijfsprofiel ‘aantrekt’ bij zoekers: een overzicht van de prestaties, het aantal oproepen dat u heeft ontvangen, het aantal berichten, boekingen, routebeschrijvingen en klikken op de website.Screenshot door auteur, november 2021.
U kunt ook op de link klikken om meer te weten te komen over Google Ads, foto’s toe te voegen, een korte link te krijgen om beoordelingen te vragen en berichten te maken.
Klanten
Met het gedeelte Klanten kunt u op een eenvoudigere manier dan ooit tevoren met uw klanten communiceren.Screenshot door auteur, november 2021.
Vanuit het gedeelte Klanten kunt u beoordelingen zien en beantwoorden die u van klanten en klanten heeft ontvangen, berichten bekijken en erop reageren (vergeet niet om binnen 24 uur te antwoorden!), en zelfs vragen beantwoorden die mensen hebben gesteld in het gedeelte Q&A.
Andere bewerkingsfuncties
Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er nog meer bewerkingsfuncties voor u beschikbaar.
In het schuifvenster kunt u nog meer informatie bewerken, zoals exterieurfoto’s toevoegen, uw belgeschiedenis bekijken en snel en gemakkelijk een updatebericht toevoegen.
Houd er rekening mee dat wat u ziet, kan verschillen, afhankelijk van uw categorie of de functies die u in uw Google-bedrijfsprofiel heeft ‘ingeschakeld’.Screenshot door auteur, november 2021.
Houd klanten snel op de hoogte door details aan uw vermelding toe te voegen, uw bedrijf te promoten met Google-advertenties of details toe te voegen die mogelijk ontbreken in uw bedrijfsprofiel.
Als u berichten nog niet heeft ingeschakeld, kunt u de berichtenfunctie eenvoudig rechtstreeks vanuit de zoekfunctie of Maps inschakelen, beoordelingen van uw klanten aanvragen door een beoordelingsformulier te delen en zelfs een aangepaste e-mail ontvangen!Screenshot door auteur, november 2021.
Kijk voor meer verbeteringen aan het Google-bedrijfsprofiel
Met de investering die Google heeft gedaan in het Google Bedrijfsprofiel, kunnen we de komende maanden alleen maar krachtigere functies en verbeteringen verwachten.
Het zijn spannende tijden om een lokaal bedrijf te zijn – en nu is het tijd om uw Google-bedrijfsprofiel te claimen, verifiëren en optimaliseren .