Als uw bedrijf klanten in een lokaal gebied bedient, of dit nu bij u is of in hun huis of bedrijf, dan valt het niet te ontkennen dat Google invloed heeft op hoe – en of – klanten u vinden. Veel consumenten van alle leeftijden en demografische categorieën gebruiken online zoekopdrachten als de standaardmanier om producten en diensten te vinden, en Google is een overweldigende keuze voor die zoekopdrachten, die vanaf september 2021 ongeveer 86% van het zoekverkeer wereldwijd ontving .
Gelukkig hebben de meeste bedrijven de mogelijkheid om specifieke en gedetailleerde bedrijfsinformatie gratis op Google te vermelden, en een Google Mijn Bedrijf (GMB)-profiel is hoe ze dat doen. Lees verder om meer te weten te komen over aanstaande wijzigingen, wat ze kunnen betekenen en hoe marketeers op de hoogte kunnen blijven van wat het belangrijkst is in hun eigen vermelding.
Wat is er nieuw voor 2022
Begin november 2021 kondigde Google aan dat er grote veranderingen aan het Google Mijn Bedrijf-platform gaande waren, en in het nieuwe jaar zullen er nog meer volgen.
• Nieuwe naam: Google Mijn Bedrijf is hernoemd tot ‘Google Bedrijfsprofiel’. Dit was voor velen niet verrassend, aangezien GMB Help-documenten maanden geleden de term ‘profiel’ begonnen te gebruiken in plaats van ‘vermelding’. Voorheen stond het platform bekend als Google+ en Google Local, namen die nog steeds af en toe verschijnen, wat aangeeft dat het nog even kan duren voordat “GMB” buiten gebruik raakt.r
• Nieuwe toegangsopties: een belangrijkere verandering is de beslissing om de GMB-app in 2022 buiten gebruik te stellen, en in plaats daarvan bedrijfsmanagers aan te moedigen om toegang te krijgen tot hun profielen via ‘een verbeterde ervaring’ op Google Zoeken of Google Maps. Deze optie is eigenlijk al een tijdje beschikbaar en wordt gedaan door simpelweg een zoekopdracht in te typen voor de naam van uw bedrijf, of de zin “mijn bedrijf” indien ingelogd, en te klikken op het profiel dat verschijnt. Voor bedrijven met één locatie is dit mogelijk een meer gebruikelijke manier om al toegang te krijgen tot uw profiel.
• Ondersteuningswijzigingen: het bericht van Google bevatte ook het nieuws dat de huidige GMB-webportal zou “overgaan om voornamelijk grotere bedrijven met meerdere locaties te ondersteunen”. Dit heeft geleid tot gemengde reacties van professionals op het gebied van zoekoptimalisatie en digitale marketing. Sommigen speculeren dat Google afstapt van het ondersteunen van kleine en middelgrote bedrijven, terwijl anderen suggereren dat de impact voor de meeste kleine bedrijven minimaal zal zijn, aangezien het desktopplatform al voornamelijk wordt gebruikt door bureaus en bedrijven met meerdere locaties. Aangezien Google alleen “meer details over deze veranderingen in de komende maanden” heeft aangeboden, zullen we allemaal even moeten wachten om de echte uitkomst te zien.
Wat verandert er niet?
Hoe het ook heet en hoe u het ook opent, het belang van een Google-profiel met de meest nauwkeurige en volledige informatie zal niet snel veranderen. Hier zijn een paar punten om in gedachten te houden bij het beheren van uw profiel.
• Primaire categorie is de sleutel
Een van de belangrijkste informatie op uw profiel is uw bedrijfscategorie, vooral uw primaire categorie. Google biedt meer dan 3.000 categorieën om uit te kiezen en voegt regelmatig nieuwe toe. Lijsten zoals deze kunnen u laten zien wat er beschikbaar is en rapporteren recent toegevoegde categorieën. Als u niet zeker weet wat u moet gebruiken, probeer dan te zoeken naar termen waarvoor u goed wilt plaatsen, en kijk welke categorieën uw concurrenten in het kaartgedeelte gebruiken.
Als u bijvoorbeeld een winkel heeft die fietsen verkoopt en repareert, samen met aanverwante uitrusting en kleding, noemde u uw bedrijf in eerste instantie misschien een ‘winkel’. U kunt echter meer vragen ontvangen door uw primaire categorie te wijzigen in ‘fietsenwinkel’ en extra categorieën op te nemen, zoals ‘fietsreparatiewerkplaats’ en ‘sportwinkel’.
Er zijn ook categoriespecifieke functies om in gedachten te houden die alleen beschikbaar zijn voor bedrijven in bepaalde categorieën. Als u bijvoorbeeld een menu wilt plaatsen, zegt Google dat u moet worden vermeld als een ‘eten en drinken’-bedrijf.
• Frequente updates van attributen
Er is een breed scala aan andere ‘kenmerken’ die bedrijven aan hun profiel kunnen toevoegen om informatie te delen met zoekers – van details over rolstoeltoegankelijke badkamers tot identificatie als ‘eigendom van vrouwen’ of ‘eigendom van veteranen’. Deze opties worden ook regelmatig uitgebreid, dus het is een goed idee om ze regelmatig te controleren. Tijdens de pandemie kwamen er bijvoorbeeld veel nieuwe attributen met betrekking tot contactloos betalen en bezorgen bij.
• U hoeft niet te betalen (voorlopig)
Het profiel is gratis, maar u krijgt voldoende mogelijkheden om meer te weten te komen over betaalde Google Ads en deze te gebruiken. Deze advertenties zijn ongetwijfeld zeer gunstig voor sommige bedrijven wanneer ze correct zijn getarget. Maar u kunt nog steeds veel over uw bedrijf op Google communiceren zonder een cent uit te geven – voorlopig. Sommige experts zijn van mening dat Google op een dag zal proberen deze vermeldingen betaald te krijgen, maar er is geen concreet bewijs dat dit op korte termijn of ooit zal gebeuren.
Eén voorspelling waarop u kunt rekenen: meer wijzigingen
Vooruitkijken brengt altijd uitdagingen met zich mee, maar we kunnen met het volste vertrouwen één voorspelling doen over het aanbod van Google: er zullen meer veranderingen plaatsvinden. De pandemie heeft enorme en misschien langdurige gevolgen gehad voor de manier waarop klanten winkelen en met bedrijven communiceren. Volgens sommige schattingen heeft het de digitale marketingindustrie wereldwijd met een wereldwijd gemiddelde van zes jaar vooruit geduwd. Dit heeft ongetwijfeld geleid tot bergen klantgegevens die nog steeds worden bestudeerd en die binnenkort zullen worden gebruikt om nieuwe strategieën te implementeren. En naarmate het gedrag van klanten blijft veranderen, zullen ook de reacties en het productaanbod van Google veranderen.
Of we het nu leuk vinden of niet, bedrijven van elke omvang zullen moeten blijven opletten en samen met het platform veranderen wanneer dat nodig is als ze nieuwe klanten willen blijven bereiken.