GOOGLE MIJN BEDRIJF: HANDIGE TIPS VOOR AUTODEALERS
Nu zoekresultaten steeds meer worden aangedreven door hypergelokaliseerde factoren, zoals de nabijheid van een gebruiker (zoals afgeleid van hun mobiele telefoon) tot een bedrijf, is het van cruciaal belang dat u een sterke, lokaal gerichte SEO-strategie implementeert om uw bedrijf te laten groeien.
Een goed geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf (GMB) vermelding is de basis van Lokale SEO. Een goede configuratie en doorlopend onderhoud van uw GMB-vermelding zal u helpen een lokale autoriteit te worden in de ogen van zoekmachines en echte mensen – en dit alles terwijl uw bedrijf naar de top van de resultaten voor lokale zoekopdrachten stijgt. Uw verbeterde lokale aanwezigheid zal u helpen slagen in uw markt, niet alleen in termen van SEO, maar met uw algehele webverkeer, leads – en uiteindelijk – verkoop!
HOE U GOOGLE MIJN BEDRIJF VOOR AUTO’S KUNT OPTIMALISEREN
Hoewel de meeste aspecten van Google Mijn Bedrijf-optimalisatie uniform zijn in alle sectoren, zijn er bepaalde onderdelen die op verschillende manieren werken voor gespecialiseerde branches, zoals autodetailhandel. Dus, hoe optimaliseert u het GMB-profiel van uw bedrijf? Laten we eens kijken naar enkele tips die u als autodealer kunt toepassen voor elk van uw daken:
1. Claim / verifieer uw vermelding: meer dan waarschijnlijk is de GMB-vermelding van uw dealerbedrijf al veilig en onder uw controle. Van tijd tot tijd neemt een klant echter contact met ons op met de vraag hoe ze de vermelding voor hun dealerbedrijf kunnen claimen. Dit is een heel belangrijke stap, want als u uw GMB-vermelding niet heeft geclaimd en geverifieerd, krijgt u geen toegang tot de reeks tools die Google u geeft om uw vermelding te optimaliseren. Dit is de eerste stap om het Google Mijn Bedrijf-profiel van uw bedrijf goed te optimaliseren.
Als u niet zeker weet of de vermelding voor uw dealerbedrijf is geverifieerd, controleert u gewoon het GMB-dashboard om te zien of uw bedrijf al bestaat. Als dit het geval is en niet wordt geclaimd, wordt u gevraagd de details van uw bedrijf te verifiëren. Als het wordt geclaimd, moet u toegang aanvragen.
2. Verwijder dubbele vermeldingen: er kunnen om verschillende redenen dubbele GMB-vermeldingen voor uw bedrijf bestaan. Als u niet weet dat er meer dan één GMB-vermelding voor uw dealerbedrijf is, bestaat de kans dat niet alle mensen die naar uw dealerbedrijf zoeken, de volledig geoptimaliseerde ervaring van uw enige echte GMB-vermelding krijgen. Wanneer u naar uw bedrijf zoekt in het GMB-dashboard, zorg er dan voor dat eventuele dubbele vermeldingen worden verwijderd en gemarkeerd als niet-bestaand of een duplicaat van uw bedrijf.
3 Controleer op NAP-consistentie: aangezien u bezig bent met het optimaliseren van uw GMB-vermelding, is dit een goed moment om te controleren of de naam, het adres en het telefoonnummer (NAP) van uw dealerbedrijf overeenkomen met wat u op uw website heeft vermeld.
Het concept van NAP-consistentie is vrij eenvoudig. Terwijl Google het web doorzoekt, vindt het citaten van uw bedrijf op honderden verschillende websites (inclusief die van uzelf) die uw naam, adres en telefoonnummer vermelden. Het idee hier is dat voor elk citaat dat Google vindt, er geen afwijkingen of verschillen in die informatie mogen zijn. Wanneer Google deze consistentie ziet, krijgt het algoritme meer vertrouwen in uw bedrijfsentiteit en zal het met meer vertrouwen worden weergegeven wanneer daarom wordt gevraagd door gebruikers met gerelateerde zoekopdrachten.
U kunt beginnen door ervoor te zorgen dat het NAP van uw dealerbedrijf consistent is tussen uw website en GMB-vermelding, en vervolgens doorgaan naar andere websites zoals Facebook, DealerRater, Cars.com, Yelp of een andere lokale vermeldingssite die de naam, het adres en telefoonnummer.
4. GMB-categorieën:
Categorieën helpen bij het identificeren van de services die uw bedrijf aanbiedt, zodat Google uw vermelding toont wanneer gerelateerde vragen worden gesteld. Net als alle andere onderdelen van de GMB van uw bedrijf, zijn categorieën van invloed op lokale rankings.
Selecteer een primaire categorie die uw hele bedrijf beschrijft (dwz ‘Chevrolet-dealer’) en selecteer vervolgens secundaire categorieën die meer inzicht geven in wat uw dealerbedrijf te bieden heeft.
5. Uren: zorg ervoor dat de juiste openingstijden worden vermeld in uw GMB-profiel. Aangezien deze uren samen met uw NAP op SERP’s worden ingevuld, is het van cruciaal belang dat uw uren altijd correct en up-to-date zijn.
#ProTip: je kunt ook speciale vakantie-uren specificeren om shoppers te laten weten dat je ofwel langere openingstijden hebt (bijv. Black Friday) of op bepaalde dagen (bijv. Eerste Kerstdag) gesloten zult zijn.
Wat doet u als uw serviceafdeling aparte openingstijden heeft van uw verkoopafdeling? Blijf lezen en we geven je het antwoord!
6. Websitelinks toevoegen: Maak gebruik van zowel de website- als de menu- URL’s om gebruikers naar bepaalde prioriteitspagina’s op uw site te leiden. Deze zullen ook te zien zijn op de SERP’s waar je GMB-kaart invult. Gebruik uw startpagina voor de website- URL en link naar een inventarispagina voor uw menu- URL.
7. Gebruik UTM-codes: voordat u uw website- en menu- URL’s in uw GMB-lijst plakt , moet u die links met UTM-codes taggen. Hierdoor kunnen u en/of uw SEO-serviceprovider de gegevens en het verkeer dat via uw GMB binnenkomt, beter volgen. Geef binnen de UTM-code aan op welk medium u deze wilt toepassen (bijv. Organisch) en voor welke campagne deze wordt gebruikt (bijv. googlemybusiness / gmbmenu / etc.).
#ProTip: Google heeft een handige URL-builder die u kunt gebruiken om snel en eenvoudig correct opgemaakte UTM-gecodeerde links te maken [ Klik hier ]
Een correct geconfigureerde link met UTM-parameters ziet er ongeveer zo uit:
https://www.uwwebsite.com/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=gmb
8. Maak een korte bedrijfsnaam: u kunt een speciale korte naam voor uw bedrijf maken waarmee u een directe link naar uw Google Mijn Bedrijf-vermelding kunt delen. Korte namen moeten worden geassocieerd met uw werkelijke bedrijf en gebruik maken van een verkorte versie van de naam van uw dealerbedrijf die mensen vaak gebruiken.
Zodra u weet welke korte naam die u wilt gebruiken voor uw dealer, Navigeer naar het gewenste info menu in uw GMB Dashboard en je zult de korte naam gebied ingeklemd tussen telefoonnummer en het adres van de website van uw dealer te vinden.
U kunt nu mensen rechtstreeks aan uw bedrijfsvermelding koppelen met behulp van deze syntaxis:
g.page/[je korte naam]
Er is hier geen druk om de perfecte korte naam te bedenken. Google staat u toe deze indien nodig tot 3 keer per jaar aan te passen.
AANVULLENDE GMB-LIJSTEN MAKEN VOOR SERVICE- EN ONDERDELEN- OF AANRIJDINGSAFDELINGEN
Er was een tijd dat Google niet wilde dat u een aparte GMB-lijst had voor de verkoop-, service- en onderdelenafdeling en/of het Collision Center van uw dealerbedrijf als deze entiteiten allemaal op hetzelfde adres waren gevestigd. Gelukkig heeft Google sindsdien hun standpunt gewijzigd ten aanzien van meerdere vermeldingen op hetzelfde adres, en het is nu een best practice om uw afdelingen in meerdere vermeldingen te verdelen.
Samen met uw hoofdverkooplijst moeten GMB-lijsten voor Service/Onderdelen en uw Collision Center (indien van toepassing) worden gemaakt. Afhankelijk van bepaalde factoren, kan de manier waarop u deze vermeldingen instelt variëren. Hier zijn enkele belangrijke punten om in gedachten te houden:
Geef locatie aan: als uw service- en onderdelenafdeling zich binnen het dealerbedrijf zelf bevindt, moet u deze markeren als ‘Gevestigd in’ het dealerbedrijf wanneer u het aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat de uren voor Service/Onderdelen afzonderlijk worden weergegeven in de algemene GMB-lijst van uw dealer. Als uw service- en onderdelenafdeling zich op hetzelfde terrein bevindt als uw dealer, maar een aparte faciliteit is met een eigen adres, configureert u de GMB-lijst als een onafhankelijke entiteit.
#ProTip: Onthoud — het markeren van een service/onderdelenlijst als zijnde “Gevestigd in” uw dealerbedrijf verhindert niet dat deze wordt weergegeven in zoekresultaten. Het zorgt ervoor dat de uren voor uw serviceafdeling correct worden weergegeven op uw algemene GMB-lijst.
Als u een Collision Center heeft, houd dan hier dezelfde details in gedachten. Markeer het op de juiste manier als ‘Gelokaliseerd in’ als het geen afzonderlijke fysieke locatie is.
Nu u GMB-lijsten heeft die speciaal zijn bedoeld voor uw vaste ops-afdeling, vergeet niet dat u ze moet onderhouden net zoals u zou doen met uw belangrijkste verkoopvermelding, met name uw belangrijkste NAP-informatie. Zorg ervoor dat de naam, het adres en het telefoonnummer consistent zijn voor zowel uw Service/Onderdelen-vermelding als uw Collision Center-vermelding. Vergeet ook niet UTM-codes te gebruiken voor uw website-, afspraak- en menu-URL’s
Vergeet ten slotte niet de juiste categorieën te gebruiken (combinerende categorieën voor Service en Onderdelen), maar zorg ervoor dat u ze niet dupliceert in de andere vermeldingen. Dit betekent dat als u service-/onderdelenvermeldingen heeft, uw belangrijkste verkoopvermeldingen geen categorieën ‘Autoreparatiewerkplaats’ of ‘Auto-onderdelenwinkel’ mogen hebben. Geen overlapping!
VERDERE MANIEREN OM UW GMB-AANWEZIGHEID UIT TE BREIDEN
Afgezien van het afstemmen op de basispraktijken voor de eerste installatie, loont het om uw profiel verder uit te breiden dan de basis. Hier zijn enkele belangrijke functies in het Google Mijn Bedrijf-dashboard die u kunt gebruiken om de aanwezigheid van uw dealerbedrijf nog meer te vergroten:
1. GMB-posts: maak de hele maand Google-posts met informatie over servicecoupons, incentives voor nieuwe voertuigen, informatie over nieuwe modellen of speciale evenementen die plaatsvinden bij uw dealer.
2. Foto’s en video’s toevoegen: ervoor zorgen dat uw bedrijf online goed vertegenwoordigd is, omvat het juiste gebruik van visuele middelen. Door regelmatig nieuwe foto’s en video’s (geen reclame!) van uw dealerbedrijf toe te voegen – van binnen en van buiten – laten gebruikers visueel zien wat ze kunnen verwachten wanneer ze bij uw dealerbedrijf aankomen.
#ProTip: Bedrijven met foto’s ontvangen 42% meer verzoeken om een routebeschrijving en 35% meer klikken naar hun websites dan bedrijven die geen foto’s hebben.
Wanneer u afbeeldingen uploadt via het Google Mijn Bedrijf-dashboard, heeft u de mogelijkheid om een specifieke omslagfoto te uploaden die uw dealerbedrijf vertegenwoordigt wanneer uw GMB-vermelding wordt weergegeven in de zoekresultaten.
3. Vraag en antwoord : gebruikers kunnen op een aantal manieren in contact komen met uw dealerbedrijf, maar Google ging nog een stap verder door gebruikers de mogelijkheid te bieden vragen te stellen die door u als bedrijfseigenaar of door eerdere bezoekers van uw dealerbedrijf kunnen worden beantwoord.
De Q&A-functie op uw GMB-profiel is waar deze vragen kunnen worden gesteld en beantwoord. Daarnaast raden we je aan om proactief je eigen vragen te stellen en te beantwoorden in de Q&A-sectie om zoekers een bron te bieden voor veelgestelde vragen. Door actief te zijn met uw Q&A-sectie, bouwt u veel vertrouwen op bij shoppers voordat ze langskomen voor een bezoek.
MAAK KENNIS MET DE GEHEEL NIEUWE PRODUCTENCARROUSEL
Als u het afgelopen jaar aandacht heeft besteed aan Google Mijn Bedrijf-vermeldingen, is het u misschien opgevallen dat sommige vermeldingen een tabblad Product hadden . Hoewel dit gedeelte al een tijdje bestaat, had niet elk bedrijf er toegang toe omdat het een functie was die Google aan het bètatesten was.
Ik ben blij te kunnen melden dat de testfase is voltooid en dat het nieuwe tabblad Producten nu beschikbaar zou moeten zijn voor gebruik in uw Google Mijn Bedrijf-dashboard . Door de Products Editor te gebruiken, kunt u modeloverzichten maken voor elk nieuw voertuig in uw assortiment met afbeeldingen, een beschrijving, categorie, prijsklasse, samen met een directe link naar een speciale modelbestemmingspagina of pagina met zoekresultaten voor voertuigen.
Het beste is dat het tabblad Producten een hoge zichtbaarheid heeft in de SERP’s op zowel mobiele als desktop-ervaringen. Door het creëren van een complete en boeiende producten catalogus, kunt u een auto winkelparadijs aandacht recht te vangen van uw GMB notering in de zoekresultaten en beginnen met het opbouwen van een band met hen voordat ze zelfs land op uw website.
Hier zijn een paar dingen die we raden je doet bij het bouwen van uw producten catalogus in GMB:
- Gebruik modelspecifieke afbeeldingen die afkomstig zijn uit uw OEM-bibliotheek met afbeeldingsmiddelen.
- Maak een eenvoudige categoriestructuur — Auto’s | Hybriden en elektriciteit (indien van toepassing) | SUV’s en minibusjes — en wijs dienovereenkomstig aan elk model toe.
- Voer voor elk model een productbeschrijving in. Dit kan worden geleend van uw OEM-website, of u kunt uw eigen website maken.
- Geef elk model een prijsklasse die begint bij de basisafwerking en eindigt bij de topafwerking.
- Kies de juiste CTA: Meer informatie, Aanbieding ontvangen, Kopen, Online bestellen
- Gebruik UTM-codes voor uw individuele productlinks, zodat u de betrokkenheid binnen Google Analytics kunt bijhouden
WELKE VOORDELEN BIEDT GMB UW DEALERSCHAP?
We hebben onlangs de voortgang van acht van onze autodealers gedurende een jaar bijgehouden terwijl we hun Google Mijn Bedrijf-vermeldingen hebben geoptimaliseerd en consequent bijgewerkt.
Wanneer u de GMB-vermelding van uw dealerbedrijf optimaliseert, ziet u veel meer resultaten dan alleen uw bedrijf dat opduikt voor gelokaliseerde vragen. Door de juiste GMB-optimalisatie kunt u meer websiteverkeer zien, meer bekendheid voor uw bedrijf en toegang krijgen tot een beter inzicht in uw demografische markt.
De resultaten zijn duidelijk. Het claimen, optimaliseren en onderhouden van de Google Mijn Bedrijf-vermelding van uw dealerbedrijf met alle tools die u ter beschikking worden gesteld, zou vanaf nu een van de belangrijkste marketingprioriteiten moeten zijn.