Heb je ooit naar de zoekresultaten van Google gekeken en een gebied aan de rechterkant van het scherm opgemerkt met een kaart, afbeeldingen en de belangrijkste details van een bedrijf, samen met online recensies? Als dit het geval is, is deze informatie meestal afkomstig uit een Google Mijn Bedrijf (GMB)-vermelding.
GMB, voorheen bekend als Google Places, is een gratis online listingtool waarmee bedrijven belangrijke informatie, zoals hun locatie, contactgegevens en openingstijden, kunnen delen met potentiële klanten.
Het hebben van een gedetailleerd en nauwkeurig “Bedrijfsprofiel” op GMB is essentieel als u de prestaties van uw bedrijf bij lokale zoekopdrachten op Google en Google Maps wilt verbeteren. Vergeet niet dat locatie waarschijnlijk een belangrijke zoekterm is die klanten zullen gebruiken om bedrijven zoals het uwe te vinden (bijvoorbeeld ‘accountants in Newcastle’). Dus als u uw websiteverkeer wilt vergroten en nieuwe klanten uit de omgeving wilt aantrekken, is het vermelden en verifiëren van uw praktijk op GMB de perfecte plek om te beginnen.
Afbeeldingen tonen onze GMB-lijst
Aan de slag met GMB
Een vermelding claimen
De eerste stap is om te controleren of uw bedrijf al op GMB staat. U kunt dit doen door naar https://www.google.com/business te gaan en uw bedrijfsnaam in de zoekfunctie in te voeren. Als uw bedrijf geen actieve vermelding heeft, kunnen we u helpen er een te maken (zie later).
Als u een bestaande vermelding voor uw bedrijf vindt, moet u deze ‘claimen’. Om dit te doen, volgt u gewoon de instructies op het scherm om te bevestigen dat u de eigenaar van het bedrijf bent en gemachtigd bent om de vermelding te bewerken. Dit verificatieproces geeft u controle over de informatie die mensen over uw bedrijf zien op Google Zoeken en Google Maps. Het zorgt er ook voor dat niemand anders uw bedrijfsvermelding kan claimen en kan ‘sluiten’.
De richtlijnen van Google schrijven voor dat u slechts één vermelding per kantoor mag maken (er gelden iets andere regels voor bedrijven met meer dan 10 kantoren).
Informatie toevoegen aan uw vermelding
Nadat u uw vermelding heeft geclaimd en geverifieerd, kunt u de benodigde informatie aan uw bedrijfsprofiel toevoegen of bewerken. Om de beste resultaten te krijgen, moet u zoveel mogelijk details verstrekken. Men denkt dat een volledig profiel 38% meer kans heeft om bezoeken van potentiële klanten aan te trekken . Onderzoek suggereert ook dat een gedetailleerd profiel ervoor zorgt dat bedrijven twee keer zoveel kans hebben om als gerenommeerd te worden beschouwd.
Controleer minimaal of alle informatie op de lijst correct is, inclusief:
- Naam – het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is niet onbekend dat de bedrijfsnaam verkeerd is (“Accountants Smith” in plaats van “Smith Accountants”, bijvoorbeeld)
- Adres – inclusief suitenummer of verdieping als u zich in een groot gebouw bevindt
- Telefoonnummer
- Bedrijfstype/categorie – bijv. accountant
- Openingstijden – inclusief speciale openingstijden zoals kerst- en nieuwjaarstijden
- Website link
- Jaar waarin het bedrijf werd opgericht
- De positie van het bedrijf op de kaart
- Firm logo
- Foto’s – een foto van de buitenkant van het pand wekt vertrouwen en helpt bezoekers van het kantoor te weten dat ze op de juiste plek zijn. Uit onderzoek blijkt zelfs dat bedrijven met foto’s 42% meer verzoeken om een routebeschrijving krijgen op Google Maps. (Als u echter een accountant bent die thuis werkt, wilt u misschien geen foto van de buitenkant van het gebouw.)
Het verstrekken van gedetailleerde en nauwkeurige informatie over GMB kan de aanwezigheid van uw bedrijf op Google Zoeken en Google Maps verbeteren, waardoor het voor potentiële klanten gemakkelijker wordt om u te vinden en in contact te komen met de praktijk.
Afbeeldingen laten zien hoe we onze informatie bewerken
Uw vermelding bijwerken
Iedereen kan ‘een bewerking voorstellen’ voor uw vermelding, dus u moet er vanaf het begin voor zorgen dat de informatie in uw bedrijfsprofiel correct is. Dit voorkomt dat mensen hun eigen wijzigingen moeten aanbevelen, waar eigenaren niet altijd over worden geïnformeerd. Niet alleen ziet ontbrekende of onjuiste informatie er onprofessioneel uit, het kan ook nadelig zijn voor uw lokale zoekprestaties.
We raden u aan om regelmatig in te loggen op uw GMB-dashboard om te controleren of de informatie nog steeds correct is en overeenkomt met de details op uw website en andere bronnen. U kunt dit doen door naar https://www.google.com/business te gaan of door op de link ‘Uw bedrijfsgegevens bewerken’ in uw vermelding te klikken. Dit is vooral van belang als uw openingstijden zijn gewijzigd of vestigingen binnen het bedrijf recent zijn verhuisd of gesloten.
Afbeelding laat zien hoe u een bewerkingsfunctie voor een live GMB-vermelding kunt voorstellen
Google-reviews – een essentieel hulpmiddel voor uw bedrijf
Met het GMB-platform kunnen mensen ook een recensie achterlaten op de bedrijfsvermelding van uw bedrijf. Recensies kunnen zowel jou als potentiële klanten waardevolle informatie bieden. Een positieve recensie zorgt ervoor dat klanten zich meer op hun gemak voelen wanneer ze ervoor kiezen hun financiële zaken aan uw kantoor toe te vertrouwen. Bovendien heeft Google zelf gezegd dat “meer recensies en positieve beoordelingen de lokale positie van een bedrijf zullen verbeteren”.
U moet echter niet in de val lopen van het creëren of kopen van valse beoordelingen. Dit ziet er niet alleen verdacht uit voor mensen die ze lezen (“waarom heeft dit bedrijf binnen een week tijd ineens een dozijn goede recensies gekregen en waarom zijn het allemaal vijfsterren?”), het kan ook worden opgevangen door het ASA-advies over valse getuigenissen (zie https://www.asa.org.uk/advice-online/testimonials-and-endorsements.html ).
Echte beoordelingen bieden u de perfecte gelegenheid om met uw bestaande klanten te communiceren en loyaliteit op de lange termijn te bevorderen. Zodra uw bedrijfsvermelding is geverifieerd, laat Google u weten wanneer er een review is achtergelaten en wordt u uitgenodigd om een reactie achter te laten via het GMB-dashboard. Reageren op beoordelingen, zowel positief als negatief, is een geweldige manier om te laten zien dat u actief betrokken bent bij uw klanten en hun feedback waardeert.
Bij het beantwoorden van positieve recensies is een simpel “dankjewel” met een paar aanvullende opmerkingen meestal prima. Als u een negatieve recensie ontvangt, vermijd dan de verleiding om uit te halen. Reageer in plaats daarvan snel en blijf professioneel en hoffelijk in uw antwoord. Het is vaak de moeite waard om de redenen achter de negatieve ervaring van de klant te onderzoeken en vervolgens te suggereren dat ze rechtstreeks contact met u opnemen om het probleem op te lossen. Door op een constructieve manier op negatieve beoordelingen te reageren, laat u bestaande en potentiële klanten zien dat u oprechte zorg draagt voor een goede service.
Verkrijg waardevolle informatie met Google ‘Insights’
De GMB-faciliteit biedt ook nuttige informatie over de prestaties van uw GMB-bedrijfsvermelding. Deze gegevens, bekend als ‘Insights’, hebben betrekking op de voorgaande periode van 28 dagen en bevatten belangrijke statistieken over:
- De zoekopdrachten die worden gebruikt om uw bedrijf te vinden
- Hoe bezoekers hebben gezocht: hebben ze de naam van het bedrijf of een bepaalde service gegoogled, of zijn ze bij uw vermelding gekomen via een gerelateerd merk, bijvoorbeeld Xero
- Waar de GMB-vermelding is bekeken, bijvoorbeeld Google Zoeken of Google Maps
- Ondernomen acties – hebben ze bijvoorbeeld de website bezocht, een routebeschrijving opgevraagd of het kantoor gebeld?
- Het startpunt van waaruit de routebeschrijving is opgevraagd
- Het aantal fotoweergaven en de bron van deze foto’s (eigenaar of klant).
Deze informatie kan u helpen te begrijpen hoe potentiële klanten uw vermelding vinden en hoe ze ermee omgaan. Met veel zoekopdrachten naar accountantskantoren die zich waarschijnlijk op locatie concentreren, is het essentieel om te weten hoe en waar potentiële klanten u vinden om de online zichtbaarheid van uw bedrijf en de positie in de lokale zoekresultaten te vergroten.
Wat we doen
Het is duidelijk dat de GMB-tool accountantskantoren een geweldige kans biedt om hun online aanwezigheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Dus als u dit nog niet heeft gedaan, raden we u ten zeerste aan uw bedrijfsvermelding te claimen/bekijken om het volledige potentieel te benutten.
Hoewel we een bestaande GMB-vermelding niet namens u kunnen claimen (dit zou technisch betekenen dat we deze ‘eigendom’ hebben), zoals we al hebben uitgelegd, is het verificatieproces snel en eenvoudig. Als een vermelding ontbreekt, bijvoorbeeld omdat u een nieuwe start-up bent, kunnen we namens u een vermelding maken. Zodra de vermelding is ingesteld, vragen we u deze op de gebruikelijke manier te claimen.
We kunnen ook wijzigingen in uw vermelding voorstellen om de optimalisatie ervan te verbeteren. Een paar kleine aanpassingen hier en daar kunnen een groot verschil maken voor hoe goed uw vermelding presteert in lokale zoekopdrachten. En als we worden gevraagd om belangrijke wijzigingen aan te brengen in uw, zoals een adreswijziging of een nieuw telefoonnummer, kunnen we u adviseren om uw GMB-vermelding dienovereenkomstig bij te werken.
Heb je nog vragen stel ze gerust aan onze experts. Of stuur een bericht via deze pagina: